Brownie cheesecake

Smagsløgene bliver hysterisk glade af denne kage. Cheesecake og brownie smelter sammen til en glad symfoni i denne opskrift. Den er godt tung, men det er kun fordi, at den er proppet med glade ingredienser. I videoen kan I se, hvordan I kan lave den både med og uden sprække på toppen.


Brownie cheesecake-video

Ca. 8-10 stykker (20 cm Ø)
Du skal bruge:
Brownie:
120g hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
1 tsk. vanillesukker
170g god mørk chokolade helst 70%
80g usaltet smør (eller saltet) 
150g sukker
2 æg
Cheesecake:
450g flødeost
125g sukker
2 æg
1 spsk. citronsaft
1 tsk. vaniljesukker

Evt. friske bær til pynt og/eller tilbehør

Sådan gør du: 

  1. Smelt chokolade, smør og sukker i mikroovnen eller over vandbad og hæld det i en skål. 
  2. Tilsæt æggene og pisk det grundigt sammen.
  3. Tilsæt så alle de tørre ingredienser til browniedejen og hæld den færdige ensartede dej i en smurt springform med bagepapir i bunden. 
  4. Bag brownien ved 175˚C i 15 min. 
  5. Pisk imens flødeost, sukker og vaniljesukker sammen. 
  6. Kom æggene i et ad gange sammen med citronsaften. 
  7. Hæld den færdige ostemasse over browniebunden og bag kagen i yderligere 40 min. nu ved 150˚C. Under bagningen anbefaler jeg at hælde noget kogende vand i en bageplade under kagen for, ved hjælp af damp, at forbygge revner i cheesecakelaget. Du kan evt. lave det marmorerede mønster, som jeg har på min kage, inden den bages. Følg videoen som guide. 
  8. Stil kagen på køl i mindst 3 timer og befri den da fra formen. Den kan nemt laves dagen i forvejen.