Semlor (Svenske fastelavnsboller)

Fastelavn er hyggeligt, og da jeg var en lille heks, prinsesse, superstjerne og hvad jeg ellers har været holdt jeg mest af al den slik man fik i hånden. I dag må jeg ærligt indrømme (på trods af at jeg stadig ELSKER slik) at fastelavnsbollerne er det jeg ser mest frem til og nyder i fulde drag! Nu skal I ikke blive skræmt væk af svenskerne og deres anderledes fastelavnsbolle....den er nemlig hamrende lækker! Og så skriger den af kardemomme hvilket er et af mine ynglingskrydderier! 

Semlor-video
14 stk
Du skal bruge:
2 dl mælk (lunt)
50 g gær
125 g kvark, cremefraise, yoghurt, skyr eller lignende (surmælksprodukt)
1 æg
1 dl sukker
75 g blødt smør 
½ tsk salt
2 tsk stødt kardemomme
1 lille tsk bagepulver
 9-11 dl hvedemel

Mandelmasse:
75 g mandler

3/4 tsk kardemomme
1/2 dl sukker (evt. med lidt top) 
Kornene fra ½ vaniljestang
1/2 -3/4 dl fløde eller mælk
3-5 dl piskefløde

Flormelis til pynt

Sådan gør du:


  1. Gæren smuldres og opløses med den lune mælk.
  2. Tilsæt surmælksprodukt, æg, sukker, smør, salt, kardemomme og bagepulver. Rør melet i lidt ad gangen. Dejen skal være klæbrig. 
  3. Ælt den godt med røremaskine eller rør den grundigt i skålen med en ske. 
  4. Lad den hæve overdækket til dobbelt størrelse i 30-40 minutter. 
  5. Ælt dejen godt igennem efter hævningen og del den i 2 stykker, som rulles til pølser. Del hver pølse i syv boller, som formes runde og lægges på en bageplade beklædt med bagepapir.
  6. Lad bollerne hæve i 30 minutter. 
  7. Tænd ovnen på 225 grader og bag bollerne i den forvarmede ovn ca. 6-8 minutter. til de er godt gyldne.
  8. Mens bollerne køler af hakkes mandlerne i en minihakker groft/fint som du ønsker. 
  9. Mas vanillekornene ud i noget af sukkeret og bland så sukker, vanillesukker, kardemomme og mandler.
  10. Skær så den øverste del (1/4 eller 1/3) af bollerne og grav en del af fyldet ud med en gaffel. 
  11. Det udgravede fyld blandes i mandelblandingen og tilsættes mælk/fløde. 
  12. Det skal have en konsistens lidt blødere og mere klistret end marcipan. 
  13. Læg en skefuld af mandelmassen i hver af bollerne, kom en klat stiftpisket fløde på med en ske eller i en sprøjtepose og sæt til sidst låget på.
  14. Pynt med flormelis gennem en si.
Så nemt var det, værsgo!