Flødeboller

Det er svært at finde noget så lækkert som disse hjemmelavede flødeboller!
Jeg har også lige prøvet at tilsætte noget lakridspulver til skummet...sååååå lækkert! 


Ca. 20 stk
Du skal bruge:
ca. 200g marcipan
3/4 dl vand
300g sukker
75g glukosesirup
1/2 vanillestang
3 æggehvider (helst past.)
1 spsk sukker
200-300g chokolade -lys, hvid, mørk eller rigtig mørk (GOD KVALITET)

Sådan gør du:
  1. Rul din marcipan til en fin ensartet pølse og skær den i skiver på ca. 3 mm eller som du synes.
  2. Kom bundene på en plade og bag dem i ca. 5 min ved 200 garder.
  3. Kog vand, sukker, glukosesirup og vanillekorn+stang til en sirup.
  4. Pisk i mellemtiden æggehviderne stive med den lille mængde sukker.
  5. Når siruppen når 117 garder på sukkertermometeret er den klar. Hvis du ikke har et sukkertermometer kan det gå med et stegetermometer eller du kan se på farven....den skal have en svag lysebrun farve.
  6. Hæld den kogende sirup i æggehviderne i en tynd stråle mens der piskes.
  7. Lad nu massen piske i ca. 20 min til temperaturen på massen er faldet helt til stuetemperatur igen. 
  8. Kom skummet i en sprøjtepose med en ønsket tyl og lav nogle fine toppe på dine bunde.
  9. Lad dem sætte sig i overfladen (ca. 1 time)
  10. Hak chokoladen fint og smelt lidt under halvdelen af den over vandbad.
  11. Tilsæt den anden halvdel af chokoladen og rør det forsigtigt sammen...husk at være tålmodig :)
  12. Hæld den tempererede chokolade i et lille krus, glas eller en kop...se video.
  13. Nu dyppes flødebollerne i chokoladen ved at holde på siden af bunden med tommel- og pege/langefinger og sættes på bagepapir.
  14. Du kan drysse flødbollerne med frysetørrede bær, chokoladespåner, kokos eller havd du finder på.
  15. Sættes på køl og så er de klar til en masse "mmmmhhhhhh"'er :P 
God fornøjelse -enjoy

Kommentarer

  1. Når jeg vil dyppe flødebollen ned i mit chokolade falder skummet af, hvorfor/hvordan gør du det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå da, hvor irriternede for dig! Har du brugt mel til din marcipan? eller flormelis? Du har muligvis ikke sprøjtet skummet helt ned på bunden (altså så der dannes en luftbobbel i midten) :)

      Det er svært at sige.

      -Nikoline

      Slet
    2. I din opskrift står der ikk at der ska mel til marcipanen /: .
      Ka det være fordi at min sirup ikk bliver tyk nok ? Da min sirup kun står i 2-4 min før den når op på de 117 grader er det for kort tid ?

      Slet
    3. Nej det skal du netop heller ikke bruge, det derfor jeg lige ville høre om det var tilfældet :)
      2-4 min lyder ikke som meget! Nu vil jeg ikke beskylde dit sukkertermometer for at være i stykker, men kan det tænkes? Men på den anden side ville en sirup som ikke var varm nok blot medføre at skummet blev flydende og ikke at det faldt af! Åh, jeg må sige bedre held næste gang! Jeg har aldrig oplevet at skummet faldt af så det skal nok lykkedes for dig! :D

      -Nikoline

      Slet
  2. Hej du!
    Det ser super lækkert ud, står selv og skal i gang med dem indenfor en uges tid!
    Hvor mange flødeboller får du ca. ud af denne opskrift? (-:

    Hilsen Michala!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michala, tusind tak :)

      Jeg har lige skrevet det i opskriften.

      -Nikoline

      Slet
  3. Kan man bruge kiks til bundene

    SvarSlet
  4. Hej nikoline. Jeg har prøvet at lave flødeboller 3 gange men hvor det ikke lykkedes at dyppe dem i chokoladen fordi de flød ud da de stod og satte sig. Det var efter Mette blomsterbergs opskrift men flyder de her flødeboller du? Kh Sofia

    SvarSlet
  5. hej nikoline har selv lige lavet dem, Mmm de smagte super godt, Men kan man også komme noget smag i

    kh Caroline;-)

    SvarSlet
  6. Jeg følger opskriften til punkt og prikke og får en fin skum. Når den sprøjtes ud på bundene står den fint i et minut og så falder skummet helt sammen. Nogen der ved hvad der kan være galt?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg