Julecupcakes dekoreret med julemænd og snemænd


Ikke nok med at disse cupcakes ser helt utroligt indbydende ud, så smager de også himmelsk af jul, og de har en dejlig svampet konsistens. Dette er et must try her i december! Hvis du bare ikke har mod på denne nemme, men meget tidskrævende dekoration så foreslår jeg at du bager kagerne og dekorerer dem med en fin traditionel cupcaketop. I det tilfælde kan det godt blive nødvendigt med en hel eller halv portion frosting mere :) 

Julecupcakes-video

24 stk
Du skal bruge:
Kagerne
2 æg
300g sukker
300g hvedemel
3 tsk vanillesukker
2 tsk kanel
1 tsk kardemomme
2 tsk bagepulver
2 1/2 dl mælk
200g smeltet smør
Frosting
1 1/4 dl mælk
2 spsk hvedemel
135g sukker
120g blødt smør
1 tsk vanillesukker
Dekoration
Ca. 150g hudfavet fondant
Ca. 150g hvid fondant
Stærke farver som pastafarver eller ProGel farver

Sådan gør du:
  1. Pisk sukker og æg meget lyst og luftigt.
  2. Blad alle de tørre ingredienser og sigt dem i dejen. Pisk meget langsomt mens mælken tilsættes og fortsæt piskningen til dejen akkurat er ensartet. Stop da med at piske så du undgår tørre kager.
  3. Vend det smeltede smør i dejen til massen er ensartet blank.
  4. Fyld nu dejen i 24 
  5. papirsmuffinforme i to muffinsbageplader så de er ca. 2/3 fyldt. Se om du kan finde nogle søde juleforme fx. fra www.kagelighed.dk
  6. Bag kagerne ved 175 grader i ca. 18-20 min. eller til de er gennembagte. Jeg bagte dem over to omgange -altså 12 ad gangen. 
  7. Lad dem køle helt af.
  8. Mens kagerne er i ovnen vil jeg anbefale, at du begynder på frostingen. Pisk mælk og mel sammen i en gryde og varm det op til kogepunktet under omrøring. Massen skal slå ca. 10 bobler inden den hældes i en kold skål og afkøles helt i køleskabet. Dette kan gøres i god tid!
  9. Når kagerne og "mælkegrøden" er afkølet piskes smør, sukker og vanillesukker lyst og luftigt. Ca. 5 min i røremaskine og 10 min. med elpisker.
  10. Pisk den afkølede og størknede "mælkegrød" op igen så den bliver cremet. Hæld hele herligheden i det luftige smør og sukker og PISK PISK PISK! Efter yderligere 5-10 min har du en fantastisk lækker og samarbejdsvillig frosting.
  11. Så er det tid til at dekorere og derfor anbefaler jeg at du ser min video som viser dig igennem hele processen. Det tog mig 6 timer at bage og dekorere de 24 kager, men jeg elsker det, og glæder mig meget over et meget meget flot resultat hvis jeg selv må sige det! :)
Rigtig rigtig god fornøjelse og en glædelig jul til jer allesammen!