Vanille cupcakes med luftig chokoladecreme (Jubilæumskager)

Denne opskrift brugte jeg da jeg d. 20 august stod for at lave 500 cupcakes til min skoles 40 års jubilæum. Jeg havde selvfølgelig nogle dejlige hjælpere til at hjælpe mig. Det endte med 539 cupcakes som blev serveret i skolens hal til forældre og elever om eftermiddagen. Jeg fik ros til skyerne og det er det som bla. gør at jeg elsker at lave det jeg gør. Opskriften er min simple opskrift på vanille cupcakes. Jeg bruger nogle gange en anden opskrift som er en smule mere avanceret, men smager næsten ens med denne. Den deler jeg måske en dag! På toppen valgte jeg en enkelt men utrolig lækker luftig chokoladecreme.

Ca. 10 stk
Vanillekager
150g hvedemel
1 1/2 tsk bagepulver
90g blødt smør
2 tsk vanillesukker
110g sukker
2 æg
2 spsk mælk
Luftig chokoladecreme
100g mørk (45-55%) chokolade
1 dl piskefløde

Sådan gør du:

  1. Smelt fløde og chokolade forsigtigt sammen i en mikroovn, (hvis du ikke har en kan det gøres over vandbad). Giv det 30 sek. af gangen og pisk så forsigtigt. Gentag indtil massen er ensartet.
  2. Kom chokoladeganachen i køleskabet i 2-12 timer. 
  3. Si hvedemel, bagpulver, og vanillesukker i en skål og tilsæt smør, sukker, æg og mælk. Pisk blandingen med elpisker eller i røremaskine til den er blandet let og sæt derefter hastigheden op og pisk til dejen bliver lysere. Det tager kun et enkelt minut eller to.
  4. Fordel dejen i muffinsforme i en muffinsplade og bag dem ved 180 grader i ca. 18-20 min. 
  5. Pisk chokoladecremen til den er luftig ved hjælp af røremaskine eller elpisker og kom den i en sprøjte med en glat tyl. Kom et lag creme på kagerne og afslut evt. med et låg af marcipan eller fondant (vi brugte fondant).
Rigtig god fornøjelse ;)